Hvide tænder - måder du kan få hvide tænder på

Nu har jeg skrevet 3 indlæg, om hvordan du kan få hvide tænder. I dette indlæg, vil jeg så lige repitere de måder, som det er muligt at få hvide tænder på.

Hvide tænder med bagepulver

 Den første måde jeg beskrev, hvorpå man kan få hvide tænder på, er ved at bruge bagepulver. Læs indlægget om at få hvide tænder med bagepulver her. Kort fortalt, går det ud på, at du skal fugte din tandbørste og tage noget bagepulver på den. Herefter skal du børste tænder som normalt.
Men dette er dog ikke en metode, jeg vil anbefale. Der findes mange andre mere fornuftige og bedre metoder at få hvide tænder på. Problemet ved denne måde at få hvide tænder på er nemlig, at den ødelægger emaljen på dine tænder. Og emaljen er vigtig!
Bagepulveren skraber simpelthen emaljen af tænderne. Desuden giver metoden ikke hvide tænder forevigt. Faktisk så vare de hvide tænder kun i nogen få dage, også går du tilbage til de gamle misfarvede tænder, også er det eneste du har fået ud af det, noget ødelagt emalje.
Der er heller ikke garanti for at denne metode virker - så den er nok lidt dum.

Hvide tænder med sund fornuft

En anden måde, at få hvide tænder - eller forholdsvis hvide tænder er ved at bruge din sunde fornuft. Det vil sige du simpelthen skal holde en god mundhygiejne. Men hvordan gør man egentlig det?
1. For det første skal du forsøge at holde dig fra mad- og drikkevarer som giver dine tænder misfarvninger. Her er lige en liste med disse mad og drikkevarer: Lakrids, te, rødvin, sodavand og gulerødder.
Listen er ikke komplet, men det er de mest almindelige ting.
2. En anden måde, du kan undgå at dine tænder bliver misfarvede på, er ved at børste dine tænder. Børst dine tænder to gange dagligt, som det er anbefalet af tandlægerne. Desuden kan du også bruge tandtråd, da det fjerner yderligere bakterier. Men brug tandtråden efter du har børstet tænder, for ellers bliver nogen af bakterierne presset ned i tandkødet.
3. Stop med at ryge. Budskabet her er rimelig enkelt. Hvis du ikke vil have gule tænder og du ryger, så stop med dette. Rygning giver grimme gule tænder, samt rynket og gul hud. 
4. Opsøg din tandlæge og hør hvad du kan gøre. Tandlægen kan enten henvise dig til noget tandblegning, eller også kan tandlægen rense dine tænder, med en speciel maskine de har. Maskinen kommer ind, nogen steder hvor din tandbørste ikke kan komme ind. Det giver ikke meget hvidere tænder, men det hjælper dog lidt.
5. Gå til tandblegning og få dine tænder gjort hvide. Det er dyrt og hjælper kun omkring ½ år af gangen. Men hvis du virklig vil disse hvide tænder, kan det være en mulighed.

Hvide tænder med peroxid

Nu kommer vi så til den sidste metode, jeg har nævnt, om hvordan man kan få hvide tænder. Den går ud på, at du skal hælde noget peroxid på din tandbørste. Herefter skal du tage tandpasta på den og børste dine tænder. Således skal du børste dine tænder i 14 dage, også vil dine tænder blive hvidere og hvidere. Du kan læse mit indlæg om det her.
Som jeg nævner i indlægget, er jeg ikke helt sikker på denne måde at få gjort sine tænder hvidere på. Jeg kender ikke til væsken peroxid, men jeg har blot læst fra engelske hjemmesider det skulle virke. Jeg vil anbefale at du kigge nærmere på det, inden du prøver metoden ad. 

Fakta om hvide tænder

Her til sidst, vil jeg lige slutte med nogen fakta, som jeg synes du skal vide om hvide tænder.
1. Du vil aldrig nogensinde have hvide tænder for altid. Lige meget, hvilken metode du vælger at få hvide tænder på. Selv hvis det er tandblegning, holder det ikke for altid - men kun i ½ år eller noget i den stil. 
2. Det var forsøge at gøre sine tænder hvide, kan være en farlig procedure. Du kan risikere at dit tandkød bliver ødelægt, hvis det går galt. Jeg vil anbefale at du opsøger din tandlæge og spørger ham til råds, inden du begynder at forsøge at få hvide tænder